Kaksplus.fi

MENU

lauantai 14. toukokuuta 2016

Kreeta - ystävällinen, aurinkoinen ja siisti saari

Tässä kuvassa pääsee helposti ensimmäisen iltapäivän tunnelmaan. Se hetki, kun olet juuri vaihtanut farkut shortseihin tai hameeseen ja kävelet heti rannalle ja mietit, että vihdoinkin olemme täällä. Loma, vihdoinkin!

Luostari korkealla vuoren päällä

Nousimme pienen kaupunkijunan kyydissä kapeaa vuoristotietä niin korkealle, että olimme aivan vuoren päällä. Korkealla meren, kaupungin, metsien ja vuorten laella kohosi ylväs luostari, 1600-luvun puolivälissä rakennettu Holy Patriarchal Stavropegic Monastery of Chrysopigi.

Nousimme pois junasta ja kävelimme hiljaa jonossa sisään luostariin. Näimme ikoneita, frescoja ja sellaista pysähtynyttä ja kaunista tunnelmaa, jota länsimaalainen harvoin kohtaa. Me, suuri joukko satunnaisia junan kyytiin nousseita pohjoismaalaisia, kuuntelimme kauniisti englantia puhuvan nunnan kertomusta luostarin historiasta. Jopa englantia osaamattomat lapset kuuntelivat hiljaa. Kauas taakse jäi hotellien uima-altaat, turistikaupat ja hiekkarannat. Näimme jotain, mitä osa ei osaa edes etsiä, vaikka kävisi hyvin lähellä.

Sisällä luostarissa pidimme kamerat visusti kasseissa, että emme vain loukkaisi. Vasta ulkona uskalsimme kuvata huikeaa maisemaa kaiken sen historian ympärillä.

Kaksi sympaattista vuohea.

Lyhyt lento, helppo matka

Matkustamme useimmiten omatoimisesti valitsemalla sopivia lentoja ja kiinnostavia hotelleja. Tällä kertaa saimme koko perheelle lomaviikon toukokuun ensimmäiseksi viikoksi. Koska halusimme ehdottomasti lämpöä, huomasimme, että helpoiten ja halvimmalla pääsemme toivomanamme aikana Kreetalle Aurinkomatkojen valmismatkalle. Ovathan valmismatkat helppo ja kiva ratkaisu, joten lähdimme innolla matkaan vappupäivänä 2016.

Matkaseurueena meillä oli oma perheemme: Aava, 5, Henrik, pian 10, ja Matilda, 12, sekä äiti ja isä. Odotimme matkaltamme yhteistä aikaa koko perheelle, lyhyttä lentoa, lämpöä, hyviä ruokaelämyksiä, tutustumista lähikaupunkeihin, shoppailua ja uimista.

Valitsimme kohteeksemme Agia marinasta Oscar suites & villages -hotellin, josta varasimme kahden kerroksen huoneiston. Hotellialue osoittautui todella kauniiksi ja toimivaksi ja huoneisto erittäin tilavaksi.

Perillä! Talon tarjoamat tervetuliaisjuomat.

Tiesimme, että uima-altaan vesi ei ollut lämmitettyä. No, se olikin aika hyytävää. Tai riippuu keneltä kysyy... Lasten mielestä oikein lämmintä.

Tämä on ihan huippu kuva! Olimme lähdössä syömään ja otimme ennen sitä vähän kuvia. Sattumalta takana käveli hotellin työntekijöitä. Harmi, että tuo shampanja ei ollut tulossa meille...

Alussa kylmää ja hiljaista

Toukokuun ensimmäinen viikko oli käytännössä vielä talvea, mikä kyllä näkyi. Sää oli paikallisten mukaan kuin loka-marraskuussa: 14‒20 astetta, välillä kovaa tuulta ja välillä sadetta. Kun ei tuullut eikä ollut pilviä, tuntui 20 astetta jopa 25 asteelta. Kuin Suomen kesä siis!

Meille sattui myös sillä tavalla huono tuuri, että kausi oli vasta alkamassa, joten osa liikkeistä oli vielä kiinni. Mikä hassuinta, vappupäivänä Kreetalla olikin pääsiäissunnuntai, minkä jälkeen tuli pääsiäismaanantai. Ja sen jälkeen juhlittiinkin myöhässä vappua ja kukan päivää, joten hiljaista oli... Toisaalta turistikaupat ja Hanian basaari olivat auki, joten ihan hirmuisesti emme huomanneet näiden pyhien vaikutusta.

Hanian basaarit

Loppuviikosta sää alkoi parantua, ja kaksi viimeistä päivää olivat ihan kunnolla kuumia. Olimme uima-altaalla ja meren rannassa, kävimme upeissa ravintoloissa ja kiertelimme kaupoissa.

Kävimme pari kertaa bussilla Haniassa, jossa kiertelimme basaareja, kävimme venetsialaisessa satamassa ja katselimme korkealla kukkulalla maisemia. Bussilla oli ihan helppo kulkea, vaikkakin edestakainen bussimatka viidelle olikin lähes 20 euroa. Helppoa kuitenkin!

Haniassa katselimme matkamuistoja: laadukkaita oliiviöljyjä, oliivikäsivoiteita, mausteita ja nahkalaukkuja. Minä ja Matilda ostimme kumpikin yhden laukun, Henrik osti kreikkalaisen pienen haarniskakypärän, lapset ostivat puisen shakkilaudan, mieheni osti oliiviöljyjä ja puukauhan ja pikkuinen Aava osti vettä sisältävän pallon, joka lätsähteli maahan heittäessä. Hyviä ostoksia siis!

Alla kuvia Haniasta.

Uskomaton väriloisto

Vaikka toukokuun ensimmäinen viikko olikin viileä (onhan sanomattakin selvää, että seuraavalla viikolla sää oli jo 28-32 astetta koko viikon), oli keväinen Kreeta upean kaunis. Kaikkialla kukki pinkkejä, keltaisia ja punaisia kukkia. Näimme hedelmien painosta notkuvia sirtuuna- ja appelsiinipuita. Ehdoton juoma onkin Välimerellä matkustaessa fresh orange juice, siis tuore, paikan päällä puristettu appelsiinimehu.

Ystävällisyys yllätti

Matkustaessamme kaupunkinjunalla, kävellessämme pikkukujilla turistialueiden ulkopuolella sekä asioidessamme kaupoissa ja ravintoloissa törmäsimme aina samaan: ystävällisyyteen ja siisteyteen. Kaikkialla oli puhdasta, siistiä ja turvallista.

Ihmiset hymyilivät sydämellisesti ja olivat kohteliaita ja iloisia. Turisteista välitettiin oikeasti!

Meidän Aavalla on vaaleat hiukset lähes vyötärölle, joten ehkä senkin takia pieni prinsessamme sai kuninkaallista kohtelua. Myös muille lapsillemme oltiin heittämässä yläfemmaa ja pörröttämässä hiuksia. Huomio oli kohteliasta ja iloista, ei millään tavalla kurjaa. Aavakin alkoi alun ujostelun jälkeen nauttia kovasti huomiostaan.

Kävimme joka ilta syömässä eri ravintoloissa. Erityisen hyvää ruokaa, ystävällistä tarjoilua, upeita maisemia ja keliakian huomioimista saimme Agia marinan ravintoloista nimeltä Mitsos, Horiatiko ja Socrates. Erityisesti paikalliset kalaruuat ja cyrus maistuivat meille hyvin.

Auringonlasku ravintola Socratesin terassilta kuvattuna.

Hotellin aamupala. Rakastan lomilla sitä aamun tunnetta, kun kello on vasta vaikka kahdeksan, aurinko paistaa kuumana, aamupala on ihanaa ja koko päivä on vielä edessä. Se tunne on ihan parasta lomalla!

Minolainen kulttuuri hämmästytti

Koska keskiviikko oli sateinen ja kylmä, lähdimme Aurinkomatkojen retkelle pääkaupunkiin Iraklioniin sekä Knossoksen pronssiajan palatsiraunioihin. Kävimme Iraklionissa juuri seitsemän vuoden remontin jälkeen avatussa arkeologisessa museossa tutustumassa minolaiseen historiaan.

Loppujen lopuksi raunioilla kierrellessämme oli ihan huippuhyvä sää, joten kiva oli kierrellä. Huikea kokemus oli tutustua kulttuuriin tuhansien vuosien takaa. Kiertelimme myös Iraklionin kaupungin basaarialueella.

Museossa sai kuvata lähes kaikkea. Kaikki lapset kuvasivat itselleen muistoja, myös pienin tietysti vanhempien kännyköillä. Pikkuinen turisti herätti muissa museokävijöissä hilpeyttä.

Yhdessä oloa, rentoutumista ja uusia kokemuksia

"Parasta lomalla on saada olla kaikki yhdessä", sanoi kuudesluokkalainen Matilda. Se on ihan totta. Me saimme monta hyvää muistoa, joita voimme muistella kotona, kuten lasten kauan odotetun Fish therapy -kalahoidon.

Voisimme ehdottomasti palata Kreetalle sinisen meren, hyvän ruuan, ystävällisten ihmisten ja siistin, turvallisen ja kauniin ympäristön vuoksi, mutta enää en uskaltaudu matkaan toukokuun alussa. Rakastamme lämpöä ja kuumaa hellettä, ja haluamme lomallamme saada nauttia lämmöstä. Säähän voi olla mitä vain koska vain, mutta lähempänä kesää olisi kenties lämpöä enemmän varmemmin.

Suosittelemme erityisesti lapsiperheelle Kreetan Agia marinaa. Hiljaista, rauhallista, kaunista ja ihanaa!

Ps. Lue myös postaus Ajatuksia uima-altaalla. Lue myös Kaksplussan Kädenjälkiä sydämessä -blogin Nean matkakertomus hänen perheensä matkasta Turkkiin toukokuussa 2016. Nean postauksen voit lukea tästä.

14 kommenttia :

1. Hei ei vitsi! Katoin ensin et onpa upeita kuvia ja sit vasta tajusin et mehän ollaan myös oltu tuolla! :D Haha. Ihana paikka, ja appelsiinimehu Kreetalla on kyl jostain ihan toisesta maailmasta!

Vastaukset
    1. Ai hauskaa! On kyllä kiva paikka! Ja niin onkin, ihanaa tuoretta mehua! Mentiin kaupunkijunilla appelsiiniviljelmien ohi. Maa satojen puiden olla oli ihan oranssi pudonneista appelsiineista!

Poista
  2. Kuulostaa mutta ennenkaikkea näyttää aivan ihanalta lomalta ja kauniilta paikalta ♡ Me tultiin eilen turkista kotiin ja olisin valnis lähtemään vaikka heti uudestaan :D

Vastaukset
    1. Matkailussa ei ole kuin kaksi huonoa puolta: kalleus ja kotiinpaluu :D Mäkin haluun takas!

Poista
  3. Oih Kreeta! Olen käynyt siellä kaksi kertaa ja haaveissa mennä taas kesän lopussa esikoisen ja mummun kanssa. Laadukkaita kuvia! Mikä kamera? :)

Vastaukset
    1. Ai olet käynyt, kiva! Kuulostaa ihanalta matkalta! Kiitos! Itse asiassa kuvien salaisuus on ehkä Picasan kuvankäsittelyohjelma ;) Automaattinen värinsäätö ja kontrastinsäätö tekee taikoja kuville kuin kuville! Nämä kuvat on otettu Canon EOS 1100D -järkkärillä ja Samsung SIII -kännykällä.

Poista
  4. Voiii miten ihania kuvia! Matkakuume nostaa päätään....

VastaaPoista
  5. Tuttu paikka :) juuri syksyllä oltiin Agia Marinassa :) oli kyllä hyvä matkakohde ja sijainti! :)
    Ne kulkukoirat vain kävivät sääliksi kun niitä oli kaikkialla :(

Vastaukset
    1. Oli kyllä kiva paikka! Voi että, me ei nähty koiria juurikaan mutta kissoja oli kaikkialla.

Poista
  6. Ai okei hassua mä taas en juuri kissoihin törmännyt paitsi tietty hotellialueella oli pieniä pentuja emon kanssa niin nälkäisinä että hotkaisi vauvaruokapurkin saman tien :o :(

Vastaukset
    1. Me nähtiin kerralla muutaman kerran viisikin kissaa. Roskiksilla yleensä...

Poista
  7. Me palattiin just tuolta, samasta hotellista. Lämmntä oli välillä yli 40, ja uima-altaan vesi oli täydellistä! Ihana paikka, nyt jo ikävä..

Vastaukset
    1. Eikääää! Mulle kyllä tuo sää teki sen, että en usko, että palaamme Kreetalle. Tai tiedän, että en enää toukokuun alussa matkusta Välimerellä. Me aina käydäänkin eri paikoissa. Vain Turkissa oon käynyt kaksi kertaa.